10. maaliskuuta 2018

Tukholma

Reissuväsymys on jo helpottanu, niin pääsen kertommaan teille meijän matkasta! :) Lähettiin tosiaan maanantaina ajamaan omalla autolla kohti Helsinkiä ja meitä oli siis miun ja M:n lisäksi meijän kaveripariskunta J&J. Ajomatkaan meni 5,5 tuntia ja meillä oli kaksi pysähdystä. Maanantai-tiistai yö oltiin sitten Silja Symphonylla. Käytiin illalla kattomassa livemusiikkia ja tanssiesitystä. Siellä oli esiintymässä semmoinen tanssiryhmä kun Action Street ja se oli ihan älyttömän hyvä!

Tiistai aamuna otettiin terminaalilla taksi ja suunnattiin meijän hotellille Scandiciin. Huoneisiin ei vielä päässy, joten jätettiin matkalaukut säilytyslokeroihin ja lähettiin kävelemmään vanhaan kaupunkiin. Mentiin ensimmäisenä kuninkaanlinnaan. Siellä oli valokuvauskielto, joten kaikki muistot sieltä on päässä. Hävetti kyllä ihmisten puolesta, kun niin moni otti kuvia vaikka se oli ihan selkkeesti kielletty! Linna oli upea paikka ja erityisesti tykkäsin katella vanhoja pukuja ja vaatteita. Oli kyllä mahtavaa päästä käymmään siellä sisällä!

Linnan jälkkeen käytiin kahvilla pienessä kuppilassa. Sitten lähettiin kävellee takaisin Tukholman keskustaan päin ja matkan varrella käytiin matkamuistomyymälöissä. Onneksi meijän matkaseurueessa kaikki muut kolme ossaa asioija englanniksi, niin oli aina joku pelastamassa miut :D Ymmärrän kyllä lähes kaiken, mitä miulle sanottaan, mutta jotenkin miulla vaa juuttuu kaikki sanat kurkkuun kun pitäs sannoo takasin jottain vieraalla kielellä. Mut täyttyy kyllä sannoo, että Ruotsissa on iloisia ihmisiä ja Tukholma tosi hieno kaupunki. Vielä varmasti upeampi kesäaikkaan, mutta ei yhtään paha nytkään. Pyörittiin vielä hetki keskustassa, syötiin ja sitten päästiin jo hotellihuoneisiin huilaamaan.

Scandic on kyllä tosi hyvä hotelli ja rauhallinenkin se oli, tietysti ku ei mikkään sesonkiaika ollu. Lähettiin J:n kanssa illalla vaatekaupoille ja miehet sai sitten kahestaan keksiä muuta tekemistä siksi aikaa. Löysin kaksi paitaa (mm. tuon ylläolevassa kuvassa olevan raitapaijan) sekä yhden neuleen ja hupparin. Kiva kun siellä oli ihan uusia liikkeitä mitä ei täällä Suomessa oo. Shoppailun jälkkeen vietettiin iltaa neljästään hotellin baarissa ja käyttiin vielä jossain paikallisessa pubissakin, joka oli kyllä tosi viihtyisä paikka.

Tukholman vanhakaupunki

Keskiviikkona mentiin sit käymään Vasa-museossa, ja niinkuin kuninkaanlinnaa voin tätäkin paikkaa suositella lämpimästi. Se laiva siellä oli todella upea, ihan tuli sanaton olo. Vaikka en ookkaan mikkään museoita kiertävä ihminen tai muutenkaan kulttuuria juuri harrasta, mutta oon tosi ilonen et mentiin tuonne. Hieno paikka ja paljon nähtävää! Museon jälkkeen meille jäi vähän joutoaikaa eikä oikkeen tiijetty mitä oltas tehty, nii päädyttiin istumaan hetkeksi terminaaliin huilaamaan. Paluumatkalla meijän laiva oli Silja Serenade.

Laivalla sitten levättiin vielä hetki hytissä, kunnes lähettiin tekemään ostoksia ja syömään. Miulla ei ollu isot ostokset, ostin karkkia, korviksia, Somersbyytä ja Dooleysiä. Eniten rahaa tuolla reissulla kului syömiseen ja juomiseen. Myö syötiin ekana päivänä laivan buffetissa, ja paluumatkalla jossain ravintolassa laivan yhdyskäytävän varrella. Ostosten teon jälkkeen J laittoi miun hiukset ja lähettiin taas pyörimmään laivalle. Käyttiin kattomassa New York Clubin meininki, mutta lähettiin sieltä heti pois. Siellä oli jonkin sortin teinibileet menossa (abeja varmaankin), joten ei oikkeen napannu. Mentiin sitten jo aijemmin hyväksi todettuun Atlantis Palaceen, jossa oli jälleen hyvää livemusiikkia ja se sama tanssiryhmä, joka oli jo mennessä. Tällä kertaa katottiin myös heijän keskiyön pääesitys ja se oli tosi upea! Todella taitavia tanssijoita ja ite ainakin tykkäsin tosi paljon.

Tukholman kuninkaanlinna

Tukholman vanhakaupunki

Onneksi paluumatkalla oli parempi tuuri hyteissä kun menomatkalla. Saatiiin hiljainen ja rauhallinen hyttiosasto, toisin kun eka yönä kun hytti sattui juuri Atlantis yökerhon yläpuolelle... Torstai aamuna syötiin aamiainen joskus 9.30 aikaan. Laivasta päästiin pois noin 10.40 ja varmaan siinä 11 aikoja lähettiin ajelemmaan kottiin takaisin. Pysähyttiin tällä kertaa vain yhen kerran, joten ajomatkaan ei mennyt kun 4 tuntia ja 45 minuuttia. Kaiken kaikkiaan tosi onnistunut reissu. Kukkaan ei sairastunut ennen reissua tai reissun aikana, ja matkat taittui turvallisesti ja hyvin. Kyllä tällä nyt jaksaa taas jonnin aikkaa! :)

1. Museot on kyllä usein tosi yllättäviä! Mäkään en koe olevani museoista kiinnostunut ihminen, mutta joka kerta kun sellaiseen eksyn olen kuitenkin ihan haltioissani :D Kivalta kuulostaa tää teidän reissu kokonaisuudessaan! :)

Elli

1. Jep niinpä! Joo kivaa meillä olikin :)

Otan mielelläni vastaan rakentavaa palautetta, mutta asiatonta tai tylyä tekstiä en edes julkaise. Kiitos, että kommentoit! :)